Ladies night op de boekenbeurs

IMG_20151104_101609Vroeger ging ik ieder jaar met mijn dochters naar de boekenbeurs in Antwerpen. Nu was het alweer drie jaar geleden dat ik er nog geweest was, hoog tijd dus om de sfeer nog eens te gaan opsnuiven! De ladies night op dinsdag vond ik daar het uitgelezen moment voor.

“Gezond Gulzig met Lien Willaert” was mijn eerste halte. Lien staat voor minder calorieën en gezonde voeding. Ze vertelde dat eigen bereide gezonde maaltijden soms zelfs meer calorieën bevatten dan kant-en-klaar gerechten (die echter geen gezonder alternatief vormen aangezien er chemische stoffen aan toegevoegd zijn). Het wordt dus tijd dat we bepaalde calorierijke stoffen door een gezond en caloriearm alternatief vervangen. Enkele suggesties:

  • suiker vervangen door tagatesse, sucrine, diksap of rijp fruit
  • slechte koolhydraten (vb. wit brood, witte rijst, pasta) vervangen door volkorenproducten die veel vezels bevatten
  • verzadigde vetten vervangen door vb. sojaboter
  • room vervangen door magere Griekse yoghurt
  • kroketjes zijn gezonder dan frietjes omdat bij frietjes het vet in de gehele aardappel dringt wat niet het geval is bij kroketjes

Volgende stop was Pascale Naessens. De zaal zat afgeladen vol, mensen zaten zelfs op de grond. Uit de tijd van haar modellencarière weet zij dat diëten samen met wilskracht niet dé oplossing is. Volgens Pascale mag je veel eten en alles eten! Belangrijk is wel dat je de juiste combinaties maakt; koolhydraten combineren met eiwitten is uit den boze! Soms zeggen mensen “ik heb last van mijn maag”, maar volgens haar is het net omgekeerd: “je maag heeft last van jou” (door verkeerde combinaties)! Westerse eetgewoonten leiden tot verschillende ziektes (diabetes,       kanker,…), waarvan 70% kan voorkomen worden door gezonde voeding. We eten te veel koolhydraten, te weinig gezonde vetten, we hebben te weinig beweging en te veel stress. Snelle koolhydraten zijn bovendien bijzonder verslavend. Mensen reageren emotioneel als je aan hun koolhydraten komt: geen brood of aardappelen meer is voor velen héél moeilijk.

Nog een aantal tips van Pascale:

  • goede vetten (bijvoorbeeld: olijfolie) zijn gezond
  • natuurlijke (ongeraffineerde) voeding is belangrijk om je darmen tot rust te brengen
  • eet 80% basisvoedsel en 20% comfortfood
  • maak geen gewoonte van tussendoortjes, eet ze alleen als je honger hebt.

Pascale haar recepten staan voor genieten, lekker eten en weinig werk.

Een interview met Martine Prenen was mijn laatste halte. Ook haar vind ik een zeer inspirerende vrouw. Een aantal tips die Martine ons gaf:

  • Slechte, oude gewoontes kan je na 21 dagen doorbijten, ombuigen tot nieuwe, goede gewoontes. De 22e dag is de nieuwe goede gewoonte een feit!
  • Een glas fris water met wat citroen op je nuchtere maag helpt om afvalstoffen snel te verwijderen.
  • Twee dagen per week geen vis of vlees is volgens haar goed voor de gezondheid én voor de portemonnee. Bouw je maaltijden steeds op vanuit de groenten en eet volgens de seizoenen. Weet dat diepvries ook gezond kan zijn. Als de verse prei er niet meer zo fris uitziet in de supermarkt, kies je beter voor diepvriesprei. Die wordt immers onmiddellijk ingevroren. Er zal wel een klein verlies van vitamines zijn, maar groenten die al een aantal dagen in de winkel liggen te verwelken zijn meer vitamines kwijt!

Tussendoor ging ik ook nog even langs bij Brigitte Balfoort (etiquette), Veerle Stoffels (thee) en Sofie Albrecht (parfum).

5 thoughts on “Ladies night op de boekenbeurs

  1. Het gezond gulzig boek wil ik wel eens gaan uitproberen. Soms zit het hem in de kleine details!

    Liked by 1 persoon

  2. Falderie schreef:

    Ik ga misschien toch zwichten voor Pascale Naessens! 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. […] van Pascale Naessens! Ze is op dit moment de best verkopende culinaire auteur van België. Op de boekenbeurs in november zat de zaal waar ze een lezing gaf afgeladen vol. De meeste recepten die ik reeds […]

    Like

  4. […] een blogje hierover. Ik vind Pascale een heel inspirerende dame en heb haar al eens gehoord op de boekenbeurs. Haar recepten zijn gezond, gemakkelijk en snel. Wat wil je nog meer? Zaterdagavond maakte ik haar […]

    Like

  5. […] Woensdag heb ik de boekenbeurs bezocht. Ondanks het feit dat het dit jaar een feesteditie is, vond ik het programma minder interessant dan vorig jaar. […]

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

