Op consultatie bij de parfumdokter!

IMG_20151218_154434

Om haar boek “Parfumwijzer” te promoten, hield Sofie Albrecht twee maanden lang een pop-up praktijk als “parfumdokter” open in Antwerpen. Gedurende de maanden november en december kon je er op vrijdag en zaterdag de ganse dag – van 10 tot 17 uur – terecht voor gratis parfumadvies. Ik ben vrijdagnamiddag langsgegaan.  De consultatie ging door in de praktijk van een osteopaat, dus in een echte medische omgeving. Toen ik binnenkwam zat de wachtkamer goed vol. Er waren nog vijf wachtenden voor mij, maar ik had geluk: twee van hen hadden niet genoeg geduld en besloten om te vertrekken. Eindelijk was het aan mij!

Sofie ging op zoek naar mijn geurprofiel. Ze vroeg me eerst van welke geuren ik hield zodat ze kon zien welke parfumfamilie mijn voorkeur genoot. Ze was verbaasd dat het om twee geuren ging uit totaal verschillende families. Un Jardin sur le Nil van Hermès is een houtgeur, terwijl Osmanthus van The Different Company een bloemengeur is. Vervolgens zocht ze de intensiteit van de geuren op in het boek “Fragrances of the World” van Michael Edwards. Verder viel het haar op dat mijn twee favoriete geuren beiden van Jean-Claude Ellena zijn, een parfumeur die bekend staat om zijn minimalistische creaties. Tenslotte stelde ze me een aantal geuren voor waarvan ze dacht dat ze me zouden bevallen. Ze adviseerde me om de drie andere parfums van de Jardin-lijn van Hermès te proberen. Daarnaast liet ze me nog een aantal geuren ruiken en drie ervan bevielen me wel. Ik ging naar huis met een heus parfumvoorschrift en een aantal nuttige tips voor het kopen van parfum.

IMG_20151221_094017

Wie is Sofie Albrecht? Ik heb wat opzoekingswerk gedaan. Sofie heeft politieke en sociale wetenschappen gestudeerd. Ze is ex-beautyredactrice van Weekend Knack en één van de twee vrouwen achter de blog Café Cosmétique. Sofie is al heel lang door parfum gepassioneerd en had graag naar Frankrijk gegaan om parfumeur te worden. Het verbaast haar dat mensen zich bij het kiezen van een nieuw parfum laten beïnvloeden door dingen die er niet zouden mogen toe doen: het merk, de publiciteit, de verpakking, … Ook Jean Patout van In Fine heeft hier onderzoek naar gedaan. Hij liet vrouwen Chanel N°5 en Paris van Yves Saint-Laurent ruiken. Slechts 5% van hen herkende de geuren en de meerderheid vond deze geuren zelfs niet lekker ruiken, ook al droegen ze het parfum zelf al jaren.  Dit illustreert de impact van publiciteit en een sterk merk.

IMG_20151221_094032

De “Parfumgids” kon je bij Sofie kopen, maar ze is zeker niet opdringerig. Wat ik wel spijtig vond, is dat ze niet voor iedereen evenveel tijd reserveerde. Toen ik in de wachtkamer arriveerde waren de mensen aan het praten dat Sofie met de dame die toen binnen was reeds 40 minuten bezig was. De twee meisjes voor mij zijn samen hoogstens een half uurtje binnen geweest en ik een twintigtal minuten. Ik ga in ieder geval het boek lezen en laat jullie binnenkort weten wat ik ervan vond!

Dit was eigenlijk niet mijn eerste parfumconsult. Ongeveer drie jaar geleden ging ik naar de Nederlandse Roos Lubbers (nabij Breda) en zij adviseerde mij o.a.mijn favoriete parfum “Un Jardin sur le Nil”. Momenteel is haar prijs €95 voor ongeveer 90 minuten. Dit parfumadvies was heel uitgebreid met veel tijd om te ruiken en opnieuw te ruiken. Een echte aanrader! Begin dit jaar ben ik dan naar The Perfume Lounge geweest in Amsterdam. Dezelfde tijd en prijs, maar ik vond het heel zwakjes. De geuren die zij aanraadden waren enkel geuren die ze in hun winkel verkochten. Dit parfumconsult vond ik veel te commercieel. Als ik een geur kocht, kreeg ik van het andere aangeraden parfum een staaltje mee! Sofie Albrecht verkoopt ook niets (behalve dan haar boek) en dat vind ik in ieder geval een heel groot pluspunt na mijn ervaring in Amsterdam! Dit was natuurlijk maar een beperkt gratis advies, waarbij er niet zo heel veel tijd was om te ruiken. Je kan bij haar vanaf nu een parfumconsult boeken aan €35 en dat zou dan 30 minuten duren.

Hebben jullie een lievelingsparfum?

4 thoughts on “Op consultatie bij de parfumdokter!

  1. Falderie schreef:

    Het voorschrift ziet er echt super uit! Origineel gedaan! 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Dit lijkt me super interessant! Ik vind het juist heel goed dat ze ‘onafhankelijk’ is.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

