Mijn leven als styliste

Initiatie kleur & stijl bij de kappersopleiding van Syntra

kapper

Jaarlijks mag ik de cursisten van de kappersopleiding bij Syntra in Antwerpen de beginselen van het kleur- en stijlgebeuren bijbrengen. Zo ook dit jaar. Vorige week en deze week maandag stond ik er de ganse dag voor de klas.

Kappers of hairstylisten – zoals ze tegenwoordig meer en meer worden genoemd – kunnen veel bijdragen aan een mooie styling.  Daarom is het belangrijk dat zij ook kennismaken met de beginselen van het kleur- en stijladvies. Om het ideale kapsel voor iemand te kiezen dient er met verschillende factoren rekening gehouden te worden. Naast het kleurentype zijn ook de gelaatsvorm en de stijlpersoonlijkheid van ontzettend groot belang om de styling te optimaliseren. Bij sommige mensen moeten we bovendien stilstaan bij wat zij willen uitstralen. Een kapsel of haarkleur mag nooit gekozen worden op basis van trends! Momenteel is grijs haar een trend, maar voor warme types is dat niet echt een aanrader. En dat is nog niet alles. Er dient uiteraard ook rekening gehouden te worden met het onderhoud. Als je lichtblond gekleurde lokken hebt, zal je die regelmatig moeten laten bijwerken. Als je daar de tijd niet voor hebt of het geld niet wilt aan geven, kan je beter kiezen voor een balayage.

Dit was de laatste keer dat ik les gaf in de Lange Leemstraat in Antwerpen! Syntra bouwt immers een nieuwe campus in Berchem. Parkeerplaats vinden in de omgeving van de Lange Leemstraat was nooit eenvoudig. Ik heb ook altijd heel veel materiaal bij en in Berchem zal er een lift zijn om alles op de verdieping te krijgen – daar zal ik heel gelukkig mee zijn! Ik zal in Berchem ook gebruik kunnen maken van internet om aan de cursisten nog veel meer foto’s te laten zien! Veel voordelen dus… Toch heb ik aan de campus van Antwerpen ook heel veel goede herinneringen. Ik zal nooit vergeten dat – toen ik net afgestudeerd was – Ann me vroeg  jurylid te zijn bij het eindexamen… dat was ontzettend spannend en leuk!

In ieder geval kijk ik enorm uit naar de nieuwe campus. Hopelijk mag ik er volgend jaar ook weer bij zijn!

Geef een reactie

