“You can be anything”: de boodschap van Barbie!

Barbie is de bekendste pop ter wereld. Welk meisje speelde er niet mee?

Barbie wordt gemaakt door speelgoedfabrikant Mattel. Haar naam is eigenlijk Barbara Millicent Roberts en ze werd geboren op 9 maart 1959. Haar vriendje Ken zag twee jaar later het levenslicht. Barbie wordt ondertussen verkocht in meer dan 150 landen.

Deze week kwam er groot nieuws vanuit het Barbie-kamp. Voor het eerst in 56 jaar gaat Mattel een heel ingrijpende verandering doorvoeren ten huize Barbie. Er was al veel kritiek gekomen op het uiterst slanke model met de wespentaille en de ellenlange benen. Dat is allesbehalve realistisch! Hierdoor zou het zelfbeeld van jonge meisjes ondermijnd worden. Deze discussie zien we ook al geruime tijd op de catwalk. De modellen worden ook daar iets voller. Nu komt er dus een vollere “curvy”, een kleinere “petite” en een grotere “tall” Barbie op de markt. Er zou ook meer verscheidenheid in gelaats-, haar- en oogkleuren opduiken. “Barbie weerspiegelt de wereld die jonge meisjes rondom zich zien”, aldus het persbericht van Mattel. Volgens Evelyn Mazzocco, directeur van Barbie, is het doel van de lancering van de nieuwe poppen om meisjes al op jonge leeftijd bewust te maken van de diversiteit en hen een beter kijk op schoonheid te geven. Barbie is indertijd gelanceerd als hét schoonheidsideaal. Dit is ondertussen grondig veranderd: kijk maar naar Kim Kardashian of Beyoncé!  De boodschap van Mattel die via Barbie de wereld wordt ingestuurd is “You can be anything”!  Vroeger pasten alle kleedjes op alle Barbiepoppen, maar dat zal nu uiteraard niet meer het geval zijn. In onze kledingwinkels vind je natuurlijk ook verschillende maten en dat zal vanaf nu ook nodig zijn voor de verschillende Barbies!

Maar dit was niet de enige reden dat Mattel de nieuwe versies van Barbie op de markt brengt. Sinds 2012 ziet het zijn verkoop ook dalen. Het succes van multimedia heeft hier uiteraard mee te maken.

Speelde jij vroeger met Barbie?

 

Advertenties

7 thoughts on ““You can be anything”: de boodschap van Barbie!

  1. Mrs. Brubeck schreef:

    Mijn bomma had barbiepoppen voor de kleindochters…
    Ik blijf erbij dat het gewoon één grote verkoopsstunt is, het is maar een pop hé, en een pop hoeft niet realistisch te zijn.
    Het probleem van meisjes die zich spiegelen aan te magere modellen situeert zich op heel andere vlakken …

    Liked by 1 persoon

  2. Larissa schreef:

    Toen ik klein was en met barbies speelde dacht ik er totaal niet aan hoe en wat barbie er uit zag het is gewoon barbie. ik was een stevig kind toen ik klein was maar dat heeft me niet minder omlaag gehaald door barbie maar snap nu wel door internet zien jonge meisjes ook meer en sneller dingen.

    Liked by 1 persoon

  3. Falderie schreef:

    ik vond Barbie super om mee te spelen! 🙂
    Toen ik nog met Barbie speelde, waren wij daar absoluut niet mee bezig. Misschien dat het nu al een beetje anders ligt op die leeftijd? Maar dan nog: van een instituut als Barbie moeten ze afblijven!

    Liked by 1 persoon

  4. resaarcle schreef:

    Ik speelde ook graag met Barbie! Ik vind het wel een goed plan om Barbie wat realistischer en diverser te maken, verkoopsstunt of niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: