LifeWear van Uniqlo

IMG_20160205_145550

Uniqlo werd in 1984 opgericht door Tadashi Yanai  onder de naam “Unique Clothing Warehouse” of “UNI-CLO”. Door een fout in de typografie werd het “Uniqlo”! De eerste winkel, geopend in Hiroshima, was heel vernieuwend voor Japan: kleding was beschikbaar in veel verschillende kleuren en werd gepresenteerd in een magazijnachtige-setting! De eerste Europese winkel opende in 2001 in Londen. Momenteel zijn er in Europa 27 winkels in 5 verschillende landen. Sinds oktober 2015 is de eerste vestiging in België op de Meir in Antwerpen een feit. Op 25 maart openen ze een nieuwe winkel in het Wijnegem Shopping Center – het grootste winkelcomplex in de Benelux.

In 2013 introduceert Uniqlo de term LifeWear: “simple made better” of “gewoon beter gemaakt”! Kwaliteit, eenvoud, toegankelijkheid en technologische innovatie, maar ook duurzaamheid dragen ze hoog in het vaandel. Uniqlo gebruikt nooit echt bont. Voor de donsjasjes wordt gebruik gemaakt van de veertjes van gevogelte dat meestal al gedood is voor de voedingsindustrie. Sinds 2006 verzamelen ze tweedehandskledij van klanten die ze schenken aan mensen in nood. In 2010 werd Grameen Uniqlo opgericht wat bijdraagt aan een betere samenleving in Bangladesh.

Vanaf 2006 gaat Uniqlo samenwerkingen aan met o.a. Jill Sander, Christophe Lemaire (ex-Hermès-ontwerper), Carine Roitfeld (styliste Harper’s Bazaar) en Inès de la Fressange. Het doel hiervan is om het label een internationale uitstraling te geven.

Bij Uniqlo wordt veel gewerkt met kasjmier, lamswol en merinoswol. Daarnaast maken ze ook gebruik van moderne synthetische stoffen en dit in samenwerking met textielfabrikant Toray.  Zo ontwikkelden ze Airism (luchtdoorlatend, absorberend en antibacterieel ondergoed), vederlichte donsjasjes die opvouwbaar zijn en in een klein tasje passen, en  HeatTech (zeer dunne thermokleding).

De laatste nieuwe trends van de catwalk zal je bij Uniqlo niet vinden. Iedereen kan de kledingstukken echter wel combineren tot zijn eigen individuele stijl. Het zijn casual ontwerpen met een zeer goede pasvorm, eigentijdse details en betaalbaar voor iedereen. Voortdurend worden verbeteringen aangebracht om alles nog te optimaliseren.

De eerste keer dat ik Uniqlo bezocht, was samen met een vriendin. Zonder haar zou ik de winkel waarschijnlijk nooit binnen gegaan zijn. Voor mij is hij niet echt uitnodigend. Het flashy logo, hoe de kleding uitgestald ligt,…  misschien is dat wel eerder voor jongeren. Maar de kleding die Uniqlo verkoopt, die is echt wel de moeite!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: