Ricoré van Nestlé

Zoals jullie wellicht al hebben opgemerkt hou ik van lekkere dingen. Als ze bovendien ook nog gezond zijn, ben ik helemaal in de wolken.

Een tijdje geleden heb ik bij Nestlé een pakketje aangevraagd om Ricoré te testen. Het is een gezond koffievervangend product. Nestlé omschrijft het als “de unieke combinatie van zalige koffiesmaak en de zachtheid van cichorei”.

IMG_20160309_103556

Cichoreiwortel is afkomstig uit het Middellands Zeegebied. In de tijd van Napoleon maakte men van de geroosterde wortels de voorloper van onze koffie. Vroeger was koffie een echt luxeproduct: duur en schaars. Cichorei was een toegankelijker alternatief.

Cichorei is heel gezond, zowel voor hart, maag als lever. Verder heeft het ook een stimulerende werking op de darmen. Mijn moeder zette vroeger koffie van een mengsel van cichorei en koffie. Het werd hier toen “bitterpee” genoemd; het was immers een vrij bittere wortel. Witloof en andijvie behoren tot dezelfde familie!

Ricoré is een mengeling van 1/3 koffie en 2/3 cichorei. Je gebruikt het zoals oploskoffie, een koffielepeltje in een tas oplossen in net niet kokend water. Daar kan je eventueel een scheutje melk aan toevoegen. Een tweede mogelijkheid is een koffielepeltje Ricoré oplossen in warme melk of sojamelk.

IMG_20160309_103750

Ricoré heeft een heel welzijnsplan ontwikkeld om in 7 dagen volledig in balans te geraken.
Voor iedere dag is er ook een individueel verpakte dosis voor je Ricoré moment.
Elke dag is er ook een specifiek aandachtspunt:
IMG_20160309_103422

  • dag 1: licht is belangrijk en leer delegeren (zowel thuis als op het werk)
  • dag 2: een goede slaaphygiëne bevordert je nachtrust
  • dag 3: beweeg regelmatig
  • dag 4: bouw regelmatig momenten van ontspanning en relaxatie in in je leven
  • dag 5: drink voldoende (1,5 liter aan drank per dag)
  • dag 6: goed ontbijten is belangrijk
  • dag 7: eet gezond en neem er tijd voor

Ricoré heeft niet de echte smaak van koffie, het is iets milder, iets zachter. Ik hou meer van een uitgesproken koffiesmaak, maar als je om de één of andere reden geen koffie meer mag drinken is Ricoré een goed en smakelijk alternatief.

13 thoughts on “Ricoré van Nestlé

  1. annaberg schreef:

    Dat wil ik wel eens proberen, maar heb het nog nergens zien staan.

    Liked by 1 persoon

  2. Hilde schreef:

    Ook ik ben voorstander van lekkere dingen, die bovendien gezond zijn. Dus posts als deze werken op mij als een magneet :-). Goed voor hart, maag en lever, en bovendien een stimulerende werking voor de darmen? Interessant :-). Net op tijd, want vandaag staan boodschappen ingepland, ik plaats het bij op m’n boodschappenlijstje, dank je voor deze tip, Sandra. Ik kende het nog niet, nu dus wel.

    Liked by 1 persoon

  3. Je hebt een heel mooie, gevarieerde weblog. Knap!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

