zonnebescherming is een must!

sun-151763_960_720
Eindelijk is de zomer aangebroken!
Tijd om te genieten van het zonnetje…

Zonnestralen zijn schadelijk voor de huid!
Er is een enorme toename van huidkankers sinds we op reis gaan naar zonnigere oorden
(en dat zelfs meerdere keren per jaar).
Ook de trend om meer buiten te leven
(en in onze eigen tuin gebruiken we meestal geen zonnecrème) zit er ook voor iets tussen.
Daarnaast zorgt de zon voor huidveroudering (rimpels, pigmentvlekken en huidverslapping).

Toch hebben we de zon ook nodig!
Ze zorgt voor de aanmaak van vitamine D wat nodig is voor onze botopbouw.
Verder is iedereen ook beter gehumeurd als de zon schijnt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat depressie in verband gebracht wordt met een vitamine D tekort (tegenwoordig zelfs ook hart- en vaatziekten, diabetes en neurologische aandoeningen).
Het schijnt niet waar te zijn dat SPF de gezonde effecten van de zon tegenhoudt. In de winter is het voldoende je huid te beschermen met een dagcrème of foundation met ingebouwde zonnefactor.
In de zomer – van april tot en met september – gebruik je beter een apart zonneproduct.

Het verschil tussen UVA en UVB.
UVA-stralen dringen dieper in de huid waardoor ze het DNA beschadigen, het verouderingsproces versnellen en het risico op huidkanker verhogen. Ze worden niet tegengehouden door glas of door de wolken.
UVB-stralen dringen maar door tot de opperhuid, die dikker wordt en melanine aanmaakt, waardoor een bruin kleurtje ontstaat. Te veel UVB kan roodheid of verbranding van de huid geven. De stralen worden tegengehouden door glas.

summer-842141_960_720Geen enkele UV-filter biedt 100 % bescherming.
Ook al ben je ingesmeerd, je kan altijd nog verbranden. Het zou beter zijn om het ganse jaar een iets lagere factor te gebruiken dan enkel tijdens onze zonnevakantie een sunblock.

Geen enkele zonnecrème werkt een ganse dag.
Het hangt natuurlijk af van je huidtype, de sterkte van de zon, de zonnefilter en je activiteiten, maar het is aangewezen om alle twee uur opnieuw te smeren. Weet ook dat we bijna allemaal te weinig product gebruiken.
De term “waterproof” mag niet meer gebruikt worden op zonneproducten. De bescherming zal altijd verminderen bij blootstelling aan water. Na het zwemmen moet je dus opnieuw smeren.
“Waterresistent” wil zeggen dat de crème op oliebasis is, wat als gevolg heeft dat hij beter blijft zitten in het water. Nadeel is wel dat het plakkeriger blijft en dat de kans op puistjes groter is.

Nog enkele tips
Pas op met parfum, want in combinatie met de zon kan het pigmentvlekken veroorzaken.
Blijf op de middag – tussen 11 en 15 uur – uit de zon.
Een zonnebril en een hoedje/petje zijn ook handig.

In mijn handtas zit de ganse zomer een tube zonnecrème
zodat ik altijd kan genieten van de zon!
Hebben jullie dat ook altijd bij?

 

11 thoughts on “zonnebescherming is een must!

  1. Samaja schreef:

    Ik heb dat altijd bij wanneer er een kans is dat ik lang buiten zal zijn in de zon. Ik heb een heel lichte huid en neem geen risico’s. Ik volg dan ook al het advies en ga nooit urenlang in de zon zitten. Het enige dat ik niet doe, is een hoofddeksel dragen. Als het zo warm is, begint mijn hoofd daar alleen maar van te zweten. Zou er zoiets bestaan als zonnecrème voor de hoofdhuid?

    Liked by 1 persoon

  2. Heb ik niet bij, want ik heb ook geen handtas 🙂
    Mooie tips !

    Liked by 1 persoon

  3. Falderie schreef:

    Ik heb er sinds eergisteren ook bij…. 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Flavie schreef:

    Ik heb er ook altijd eentje bij… ook al vergeet ik af en toe te smeren…

    Liked by 1 persoon

  5. […] jaar schreef ik al dat zonnebescherming een must is. Hier kan je dat nog eens nalezen. In de zomer smeren we zonnecrème, zetten soms zelfs iets op ons […]

    Like

  6. […] is mijn smeergedrag enorm veranderd! Ik gebruik vanaf maart tot november altijd een dagcrème met een hoge SPF en in […]

    Like

Geef een reactie

