De Bretonse streep: een echte klassieker

IMG_20160803_085838

In maart schreef ik een blogpost over de modetrends voor de lente en de zomer van 2016. Strepen waren “in”, zowel horizontale, verticale als diagonale en zowel dikke als dunne lijnen.

De bekendste is ongetwijfeld de Bretonse streep. Ze heeft een heel rijke geschiedenis en is klassiek, tijdloos, luxueus en heel goed combineerbaar.

In het begin van de 20e eeuw maakte Coco Chanel stijlvolle vrijetijdskleding voor vrouwen, vaak in jersey. En wat bleek?
Ze hield heel erg van Bretonse strepen.
Na de tweede wereldoorlog was de streep ook heel populair bij de avant-gardistische kunstenaars. Iedereen die er rebels en authentiek wilde uitzien droeg ze.
Na Chanel gebruikte ook Jean-Paul Gauthier ze in de haute-couture.

Een Bretonse trui is dan ook een klassieker die in geen enkele kleerkast zou mogen ontbreken. De oorsprong ligt, zoals de naam al doet vermoeden, in Frankrijk, meer bepaald in Bretagne. Aanvankelijk was het een fijn gebreide trui met driekwart mouw, boothals en 21 donkerblauwe strepen op een witte trui. Die 21 strepen symboliseren de 21 overwinningen van Napoleon.
De plaatselijke bevolking maakte de trui voor de Franse matrozen. De strepen waren letterlijk een “eye-catcher”: als iemand overboord was gevallen kon je hem immers veel gemakkelijker opmerken in een wit-blauw gestreepte dan in een éénkleurige trui.
In de late 19e eeuw droegen ook andere arbeiders in Bretagne deze trui.

Veel mensen dragen geen horizontale strepen omdat ze denken dat die verzwaren. Toch is dat meestal niet het geval met de Bretonse streep.


Saint James, opgericht in Normandië op het einde van de 19e eeuw, is één van de bedrijven die gekend zijn voor het gebruik van de Bretonse streep. Vorig jaar heb ik tijdens mijn vakantie in Antibes het jurkje op de foto hierboven gekocht.

De Bretonse streep is goed vertegenwoordigd in mijn zomergarderobe! Ik heb een jurkje, een trui, een topje en een blazertje. Is het nog nodig om te zeggen dat ik fan ben van deze klassieke streep? Meestal combineer ik ze eenvoudig met donkerblauw of wit, maar ook met rood of een andere felle kleur is ze prachtig…

Hebben jullie strepen in de kast hangen?

 

 

13 thoughts on “De Bretonse streep: een echte klassieker

  1. Mrs. Brubeck schreef:

    Je staat er super mee, echt!
    Ik niet :(, maar al goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn hé? 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Falderie schreef:

    Ik ben meer into bolletjes… 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Mijn buurman is een viezerik. Zijn vrouw beweert dat bij elke wasbeurt strepen in zijn ondergoed hangen. Vies, vind ik dat 😦 !

    Liked by 1 persoon

  4. Billy schreef:

    ik heb ooit nog zo’n streepjestrui gehad, toen ik tiener was… 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. kaybe610 schreef:

    Yip! En net vandaag heb ik mijn streepjes t-shirt aan… met een blauw blazertje erop en mijn bleached denim 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Hilde schreef:

    Grappig, nu ik dit lees heb ik m’n streepjes t-shirt aan. Echt waar. Het is echt wel tijdloos want jaren geleden kocht ik ook al zo’n t-shirt. P.S.: je eerste foto in je blogpost is hier niet zichtbaar…

    Liked by 1 persoon

  7. dirk1heidi schreef:

    Leuk om te lezen meid.

    Liked by 1 persoon

  8. Flavie schreef:

    Ook ik heb streepjes in de kast liggen 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

