80e editie van de Boekenbeurs!

img_20161102_162346-003Dit jaar vind de boekenbeurs plaats tussen 31 oktober en 11 november. Het is de 80e editie en daarom mag iedereen die dit jaar 80 wordt, gratis binnen. Bovendien krijgen zij een voucher voor een gratis glaasje bubbels.

De allereerste editie vond niet plaats in 1936 zoals je zou vermoeden, maar in 1932. Plaats van het gebeuren was toen de Stadsfeestzaal in Antwerpen. In 1943, 1944, 1949 en 1960 vond de boekenbeurs niet plaats. Aanvankelijk werd ze georganiseerd om de gewone mensen aan het lezen te krijgen en was het helemaal niet de bedoeling er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken, maar door het grote succes werd het dat toch! Vanaf 1971 verhuisde de boekenbeurs naar het “Bouwcentrum” in Antwerpen, nu “Antwerp Expo” genoemd. Ondertussen is ze 20.000 m² groot en voor deze feesteditie staat er bovendien ook nog een spiegeltent.

Woensdag heb ik de boekenbeurs bezocht. Ondanks het feit dat het dit jaar een feesteditie is, vond ik het programma minder interessant dan vorig jaar.

Om 13 uur vond een gesprek plaats met Ellen Kegels en Alexia Leysen. Het thema was “Eerlijk Eten”.  Deze beide jonge vrouwen houden van lekker eten en hebben er een boek over geschreven. Ik had van beiden al gehoord, maar kende hen niet echt.

Ellen Kegels van LN Knits – fairtrade modelabel met breisels van baby alpacawol – heeft door haar reizen naar Peru superfoods ontdekt die daar heel veel gegeten worden (o.a. quinoa en maca). Naast het boek zal zij binnenkort ook een gamma LN Fair Foods op de markt brengen. Zowel voor haar modelabel als haar superfoods stelt ze al heel wat mensen te werk in Peru. Een job met een eerlijk loon en arbeid in goede omstandigheden zijn heel belangrijk voor haar.

Alexia Leysen, van “Dagen zonder Vlees”, blijkt tot mijn verbazing geen vegetariër te zijn. Vanaf 2011 roept zij op om minder vlees en vis te eten om zo onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Voor haar mag iedereen het op zijn/haar manier doen. Als iemand die elke dag vlees eet, dat één dag op de week niet doet, is dat ook al goed. Verder pleit zij voor duurzaamheid en wil ze oproepen om minder verpakkingen te gebruiken, meer seizoensgroenten te img_20161102_153042eten en minder voedsel te verspillen.

In de spiegeltent in de binnentuin  interviewde Marc Fransen van ATV Paul Ambach, die zijn boek kwam promoten! “Boogie Business – 40 jaar achter, naast en op het podium” vertelt het verhaal van de man – zoals de titel zegt – zowel op als naast het podium. Na het interview gaf Boogie Boy ook nog een kort optreden.

Gaan jullie naar de boekenbeurs?

 

 

8 thoughts on “80e editie van de Boekenbeurs!

  1. Mrs. Brubeck schreef:

    Vroeger wel, maar vind het nu een drukke, opgeklopte bedoening waar veel mensen naartoe trekken in de hoop een bv tegen te komen…nee, geef ons maar een leuke boekenwinkel om in rond te snuisteren! 😀😀

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja schreef:

    Ik ben nog maar 1 keer geweest en was toen niet goed genoeg voorbereid, waardoor ik wat verloren liep in de drukte. Voorlopig hebben we echter meer dan genoeg boeken staan die gelezen moeten worden, dus ik probeer niets nieuws meer te kopen.

    Liked by 1 persoon

  3. Hilde schreef:

    Na lang getwijfel (…) laat ik de boekenbeurs aan me voorbijgaan. Enerzijds omdat ik al zoveel boeken heb (m’n boekenkast puilt nu al over), en die grote druktes vermijd ik nu ook liever. Ik heb het ook wat moeilijk met het feit dat er inkom wordt gevraagd voor een beurs die tòch al commercieel getint is. Dan liever rustig naar de boekenwinkel of nog goedkoper: naar de bib.

    Liked by 2 people

  4. Lijkt me heerlijk, struinen op een boekenbeurs…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

