Tournée Minérale: een maand zonder alcohol!

tm

Een glaasje wijn bij het eten vind ik heerlijk! Alcohol drinken is voor de meesten onder ons eigenlijk een heel normale zaak. Deze maand is het voor velen, inclusief mezelf, taboe. Ik heb me immers, net als meer dan 126.000 andere Belgen, ingeschreven voor Tournée Minérale. Deze maand drink ik dus geen alcohol! De Druglijn en de Stichting tegen Kanker lanceerden deze actie, waarvoor je zowel individueel als in groep kon inschrijven.

Deze challenge moet ons doen stilstaan bij onze alcoholconsumptie.
Dit is belangrijk aangezien er een verband is tussen alcohol en enkele ernstige gezondheidsklachten (hartproblemen, leveraandoeningen, kankers, verslavingen).
Geen alcohol drinken zou bovendien ook een positief effect hebben op je levenskwaliteit.
De voordelen van deelnemen aan Tournée Minérale even op een rijtje:

  • beter slapen
  • meer energie
  • mooiere huid (want alcohol droogt uit, wat een nefast gevolg kan hebben op je huid)
  • gewichtsverlies (aangezien alcohol veel caloriën bevat)
  • alcohol is duur, water is goedkoper

Indien we, naast de alcohol achterwege te laten, ook meer water zouden drinken, gezonder zouden eten en meer zouden bewegen, zou deze maand dus een enorme weldaad voor ons lichaam zijn!

Sommige caféuitbaters klagen dat ze door deze challenge hun inkomsten zien dalen.Toch springen er ook een aantal creatief om met deze uitdaging. In sommige cafés werden er zelfs speciale verse sapjes en mocktails aan de kaart toegevoegd.

Ik kan genieten van een glaasje water, maar ik ken mensen die zeggen “water is voor vissen” 🙂
Dat kan echter niet gezegd worden over fruitwaters. Je kan deze kopen in de winkel, maar veel lekkerder is het als je ze zelf maakt! Als fruitwaters toch niets voor jou zijn, kan je natuurlijk ook kiezen voor een lekkere mocktail! Zowel Frank Fol als Marie Claessens van The Mocktailclub maakten zelfs een Tournée Minérale Mocktail!

We zijn nu  bijna in de helft van de challenge en ik heb nog geen alcohol aangeraakt. Ik heb nog wel enkele etentjes en een late nieuwjaarsdrink ingepland deze maand. Dat zullen moeilijkere situaties zijn, maar ik ben nog steeds vastbesloten om deze challenge tot een goed einde te brengen: geen alcohol voor mij deze maand!

“De campagne zal mensen doen beseffen hoe snel ze onder normale omstandigheden een glas drinken, uit gewoonte.”
Marijs Geirnaert, directeur VAD

Doen jullie mee aan Tournée Minérale?

22 thoughts on “Tournée Minérale: een maand zonder alcohol!

  1. Wij doen mee. Dag twaalf is aangebroken, nog geen druppel alcohol aangeraakt.

    Liked by 1 persoon

  2. kaybe610 schreef:

    Ik doe ook mee! Ik heb al wat feestjes achter de rug die alcoholvrij zijn verlopen, maar ik heb er nog 4 te gaan deze maand dus het zal nog moeilijk worden. Voor één zet ik echt wel een wildcard in hoor (tasting van het huwelijksmenu van mijn zus volgende week!), maar dat is een bewuste keuze en de andere feestjes kies ik even bewust om die alcoholvrij door te brengen…

    De café-uitbaters moeten inderdaad creatief omgaan met dit idee. Als er zoveel mensen meedoen, geeft dat toch een teken, niet waar? Waarom ipv een ‘bier van de maand’ dan deze maand eens geen alternatief zoeken en een mocktail van de maand als suggestie aanbieden?

    Nog heel veel succes… laat ons maar weten op het eind van de maand of het gelukt is!
    Groetjes en een fijne, alcoholvrije zondag gewenst 🙂
    Kathleen

    Liked by 1 persoon

    • sandravda schreef:

      Ja dat is toch nog moeilijk blijkbaar. Ik zou denken dat ze dit aangrijpen om iets nieuws te proberen… Ook voor jou nog veel succes! Ik kan helemaal begrijpen dat je bij de tasting volgende week een uitzondering maakt.
      Nog een fijne zondag
      Sandra

      Liked by 1 persoon

  3. Mrs. Brubeck schreef:

    Hadden het er vanmiddag nog met vrienden over…bewustmaking is ok, maar in maart vergeet iedereen het…

    Liked by 1 persoon

  4. Peter De Groof schreef:

    Wat een mooi initiatief !! Goed dat je volhoudt ! 🙂 #wilskracht

    Liked by 1 persoon

  5. In Nederland is hier niets van bekend volgens mij.
    Ik ben zelf al veel minder gaan drinken, normaal dronk ik door de week regelmatig een biertje, maar nu drink ik misschien 1x per maand nog wat.
    en als je het al moeilijk hebt om een feestje over te slaan zonder alcohol in deze bewuste maand, dan ga je de volgende maand weer terug in je normale gang van zaken en drink je gewoon weer op elk feestje een drankje…
    of het helpt is dus maar de vraag 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Falderie schreef:

    Ik blijf de plaatselijke middenstand steunen… 🙂
    Tuurlijk kan er wel creatief mee omgesprongen worden. Maar feit blijft dat je voor een limonade, hoe fancy ook, nooit hetzelfde kan vragen als voor sterke drank, cava…
    (En alcohol wordt vaak sneller gedronken dan koffie of fruitsap… Dus minder én goedkopere drankjes)

    Maar los daarvan: wel goed initiatief voor de bewustwording én nog veel succes!!;)

    Liked by 1 persoon

  7. Och het weinige dat ik aan alcohol drink zet me niet aan om mee te doen. Ik drink overwegend water , fruitsap en thee. En dat ene glaasje wijn of biertje in één week zal me zeker geen kwaad doen 😉

    Liked by 1 persoon

  8. Menck schreef:

    Vandaag ben ik reeds elf dagen rookvrij. Om er nog deze uitdaging bij te nemen, is me van het goeie wat teveel. 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Flavie schreef:

    Ik doe niet mee omdat het voor mij geen uitdaging zou zijn, ik drink zelden alcohol.
    Veel succes!

    Liked by 1 persoon

  10. Hilde schreef:

    Ik liet het al op verschillende andere blogs vallen: voor mij echt geen punt dus ‘meedoen’ is veel gezegd. Ik kan gerust een heel jaar (letterlijk) zonder alcohol dus ook deze ene maand neem ik er graag bij. Enkel bij feestelijke gelegenheden of bijvoorbeeld een etentje drink ik af en toe een glaasje en dan ook maar enkel als ik daar zelf zin in heb, niet als het wordt opgedrongen…

    Liked by 1 persoon

  11. […] blogde ik hier reeds over Tournée Minérale. Ik was één van de 122.460 Belgen die meedeed. Op de 10 deelnemers […]

    Like

Geef een reactie

