Onze uitstap naar Zeeland

Een tijdje geleden gingen we op weekend naar Zeeland en logeerden in  Grand Hotel Ter Duin in Burgh Haamstede. In dit blogje vertel ik jullie wat we er deden.

Op de heenreis hebben we een tussenstop gemaakt in Goes. In Lunchcafé Stadhuis – waar het gezellig zitten was – aten we een broodje en nadien gingen we shoppen in het gezellige stadje.

Nadat we in het hotel ingechekt waren, maakten we een wandeling in de duinen. Zo kwamen we bij de 47 meter hoge Westerlicht toren die dateert van 1837. Deze vuurtoren is wit geschilderd met brede rode spiraalvormige banden. Spijtig genoeg kan je hem enkel van buiten bekijken. Misschien herinneren de Nederlanders onder jullie zich hem nog wel… Het is immers de toren die vroeger op het biljet van 250 gulden stond. Het duingebied errond is echt wel de moeite. Aan het einde kom je aan het strand, maar zo ver zijn wij niet gegaan vanwege het slechte weer.

goes3

Zeeland is vooral bekend voor de Deltawerken die gebouwd zijn om een herhaling van de watersnoodramp van 1953 te voorkomen. We waren van plan om op zaterdag een bezoek te brengen aan Neeltje Jans dat als werkeiland diende tijdens de bouw van de Oosterscheldekering.  Nadat de Deltawerken beëindigd waren, is er een informatie- en attractiepark geopend. Op internet hadden we verschillende negatieve recensies gelezen. Het zou zijn geld niet waard zijn in de winter en we besloten dan maar om gewoon de buurt te gaan verkennen.
Toen in 1986 de Deltawerken klaar waren, is het eiland opgekocht door Natuurmonumenten die het omvormden tot onderdeel van het Nationaal Park Oosterschelde.
Vanuit het ir. J.W. Topshuis wordt de Oosterscheldekering bediend. Gemiddeld één keer per jaar moeten de schuiven omlaag omwille van de hoge waterstanden.
In de voormalige entreeruimte van het Topshuis vind je een bescheiden tentoonstelling over fauna en flora in de Oosterschelde met aandacht voor het onderwaterleven en de zeehondenpopulatie.

goes4

Zaterdag gingen we de Plompetoren in Koudekerke bezoeken. Deze prachtig gerestaureerde toren is als een klein museum ingericht. Op weg naar boven beleef je de geschiedenis van het dorp. Dit was echt wel de moeite. Enkel van het uitzicht op 23 meter hoogte  konden we niet genieten omdat het te mistig was.

Op zondag gingen we op de Oosterschelde varen met passagiersschip “De Onrust”. Bij het opstappen kregen we een verrekijker om bruinvissen en zeehonden te spotten en we hebben er verschillende gezien. De Oosterschelde is het grootste Nationaal Park van Nederland. We zagen ook de afgebakende mosselpercelen en veel verschillende vogelsoorten.

Zeeland is ons eigenlijk niet erg bevallen, maar ik ben me ervan bewust dat het weer hiervan de oorzaak is. We zullen tijdens de zomer nog eens moeten terugkeren en het een nieuwe kans geven…

10 thoughts on “Onze uitstap naar Zeeland

1. kool-family schreef:

Een weekendje weg is altijd zoveel leuker met mooi weer…. Ik hoop alvast voor beter weer voor je de volgende keer!

2. Falderie schreef:

Klinkt goed, leuke foto’s! ’t Was eens iets helemaal anders he!

3. Elk jaar in juni gaan we er een driedaagse heen. Ik verlang al tot het weer zover is…

4. Hilde schreef:

Zeker een tweede kans geven, Sandra. Wij gingen er afgelopen zomer op vakantie en zouden het zeker opnieuw doen ;-). Pure ontspanning. Dat je er bruinvissen en zeehonden kan spotten onthoud ik graag voor een volgende bezoek.

5. Carolien schreef:

Wat leuk! Ik wil heel graag nog eens een dagje naar Zeeland. Ben er nog nooit geweest, maar ziet er wel heel leuk uit.