Een goede zonnebril : de zonnecrème voor onze ogen !

sun-151763_960_720Vorig jaar schreef ik al dat zonnebescherming een must is. Hier kan je dat nog eens nalezen.
In de zomer smeren we zonnecrème, zetten soms zelfs iets op ons hoofd, maar beschermen we onze ogen? Vaak staan we daar helemaal niet bij stil… We dragen wel zonnebrillen, maar die zien we eerder als een modeaccessoire, het zomeraccessoire bij uitstek!

Naast het feit dat een zonnebril ervoor zorgt dat je niet verblind geraakt door het zonlicht, dient hij ook om je ogen te beschermen tegen UV-stralen. Schade die je ogen hierdoor oplopen is immers onomkeerbaar! Onze ogen reageren op de zon net zoals onze huid. Indien je geen zonnebril draagt, maak je vier maal meer kans om op latere leeftijd cataract te krijgen. Beschermen is dus echt wel nodig. Waarop moet je letten?

Koop een bril met 100% UV-bescherming. Dit wordt aangeduid met 100% UV of UV400.
Kies ook een bril met CE-markering, gevolgd door een cijfer van 0 tot 4.
0 — biedt niet echt bescherming, wel comfort, een echt modeaccessoire voor bij bewolkt weer
1 — biedt zeer lichte bescherming, bij een gesluierde hemel en getemperd zonlicht
2 — biedt een gemiddelde bescherming, bij mooi weer en matig zonlicht
3 — biedt een goede bescherming, bij sterk zonlicht (zee, bergen, tropen), aangewezen voor kinderen
4 — bij uitzondelijk fel licht, bij winter- of watersport, maar wel te donker om nog veilig een auto te besturen

De kleur van de glazen heeft geen effect op de UV-bescherming! Donkerder betekent dus niet beter beschermd. Gekleurde glazen helpen wel tegen verblinding door zonlicht en geven comfort. Bovendien ga je niet fronsen, zodat het ontstaan van rimpeltjes ook wordt tegengegaan.

  • Grijze glazen zijn het meest neutraal. Ze geven weinig of geen kleurveranderingen. Indien u gevoelige ogen hebt, zijn grijze glazen ideaal omdat de kleuren er minder intens mee zijn.
  • Bruine glazen geven een rustiger beeld met verbeterd contrast. Ze vervormen de kleuren wel een klein beetje. Ze zijn zeer geschikt voor bijziende mensen.
  • Groene glazen verminderen verblinding. Je krijgt een goed contrast tussen de objecten. Ze zijn af te raden voor mensen met kleurenblindheid.
  • Gele glazen verscherpen het zicht vooral in de verte. Nadeel is dat je een sterke vervorming hebt van de kleuren. Ze zijn wel heel geschikt voor in de auto (zeker bij bewolkte lucht).
  • Roze glazen zorgen voor een goed contrast tegen blauwe of groene achtergrond, dus ideaal voor rond of op het water.
  • Blauwe glazen maken alles donkerder en bovendien zou je de rode kleur van het verkeerslicht niet meer zien, dus niet veilig in het verkeer!

En dan nog een laatste puntje om op te letten. Kies je zonnebril groot genoeg: van aan je wenkbrauwen tot bijna op je wangen. Zo zullen de glazen je ogen beschermen voor zonnestralen die zowel van boven, van opzij als van onder kunnen komen.

Koop ook voor kinderen een goede zonnebril met sterke kunststoflenzen in plaats van een speelgoedzonnebril.

Een zonnebril hoeft helemaal niet duur te zijn om je ogen goed te beschermen. Bij Cheapasszonnebrillen vind je er al voor 8.95 euro! Bovendien zijn alle brillen er UV400 en CE3.

Binnenkort volgt nog een blogje over de zonnebriltrends.

 

 

8 thoughts on “Een goede zonnebril : de zonnecrème voor onze ogen !

  1. Falderie schreef:

    Deze blogpost is een goede reminder voor mij. Denk al een paar dagen dat ik mijn zonnebril dringend eens uit de kast moet nemen en in de auto leggen!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben aan een nieuwe bril toe, mijn ogen zijn een beetje achteruit gegaan. Ik luister dan altijd naar het advies van de optieker w. Ik heb een hartsgrondige hekel aan een zonnebril en volgens mijn oogarts hoef ik gene te dragen zolang ik geen last van het zonlicht heb. Ik heb wel een zonnebril in mijn auto liggen omdat laag zonlicht echt hinderlijk kan zijn en die kan ik gewoon boven op mijn andere bril zetten.

    Liked by 1 persoon

    • sandravda schreef:

      Ik ben een echte zonnebrildrager. Vanaf het moment dat de zon er is, zet ik hem op (soms tot ergernis van mijn dochter).
      Sommige optiekers hebben een heel goed oog voor wat mensen flatteert. Vaak zie je het bij jezelf niet zo heel goed.
      In de wagen kan een zonnebril soms echt onmisbaar zijn.

      Like

  3. Flavie schreef:

    Ik vind zonnebrillen heel tof, maar ik kan ze niet verdragen op mijn neus… geen zonnebril voor mij.

    Liked by 1 persoon

  4. […] lente is aangebroken en de zonnebrillen worden weer bovengehaald. In een vorig blogje schreef ik al hoe belangrijk het is om je ogen goed te beschermen tegen de zon. Vandaag zet ik de […]

    Like

Geef een reactie

