Chanel N° 5: het parfum van mythes en legendes

Toen Coco Chanel in de zomer van 1920 in Monaco verbleef, ontstond het idee om een parfum te lanceren. Tegenwoordig is het heel normaal dat ontwerpers een parfum op de markt brengen, maar in die tijd was dat helemaal niet zo.
Gabriëlle Chanel gaf Ernest Beaux de opdracht een parfum te creëren dat luxueus en verleidelijk was, maar geen zware bloemengeur zoals de parfums in die tijd. Hij creëerde tien geuren en nummerde de flesjes van 1 tot 5 en van 20 tot 24. Chanel opteerde voor nummer 5 omdat dat haar geluksgetal was. Bovendien was zij een leeuw, het vijfde teken in de dierenriem. Het parfum zou ook op de markt worden gebracht op 5 mei, de vijfde dag van de vijfde maand.
De geur vond ze echter niet helemaal top en daarom vroeg ze om heel veel jasmijn uit Grasse toe te voegen. Beaux had door aldehyden te gebruiken een heel speciale geur gecreëerd, een geur die veel lichter was dan de geuren van toen. Het was niet het eerste parfum dat gebruik maakte van aldehyden, maar wel het eerste dat zo succesvol was.
Van het parfum werden slechts 100 flesjes gemaakt. Het werd niet verkocht, maar Chanel gaf het als kerstcadeau aan haar trouwste klanten. Ze vonden de geur zo lekker dat ze het parfum wilden kopen en zo werd het officieel te koop aangeboden in 1922.
Op het einde van de jaren ’30 poseerde Chanel zelf voor haar parfum. Maar het was zonder twijfel Marilyn Monroe die de meest opmerkelijke ambassadrice was; ze verklaarde tijdens het slapen enkel een paar druppels Chanel N°5 te dragen! Daarna volgden nog Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman, Audrey Tatou en Brad Pitt.
Waar de naam Chanel N°5 vandaan komt, weten jullie nu al! De naam was internationaal gezien een briljant idee vermits een cijfer niet vertaald moet worden. De eenvoudige vierkante flacon is de plattegrond van de Place Vendôme in Parijs en werd door Chanel zelf ontworpen.
De topnoten van het parfum zijn oranjebloesem en aldehyden, het hart bestaat uit meiroos, gefractioneerde ylang ylang en jasmijn en de basis is sandelhout, vanille, muskus en vetiver. Het behoort tot de familie van bloemige aldehyden.
Dat het parfum een succes werd in Europa is niet zo verwonderlijk, maar het was het eerste parfum dat ook buiten Europa succes had. Het iconische Chanel N°5 is inmiddels het meest verkochte parfum ter wereld.

Advertenties

10 thoughts on “Chanel N° 5: het parfum van mythes en legendes

  1. Mrs. Brubeck schreef:

    Ik vind het verschrikkelijk, echt een “uitdekelder” geur, gelukkig vindt niet iedereen hetzelfde lekker ruiken, toch?

    Liked by 1 persoon

  2. ik heb er ook niks mee.. het verhaal er achter is dan wel weer interessant 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Ik gebruik Chanel 5 om te gaan vissen, zo moet ik geen aas gebruiken.

    Liked by 1 persoon

  4. kool-family schreef:

    Weer wat bijgeleerd op een woensdagavond… 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Geen parfum voor mij. Ik ben allergisch voor bepaalde stoffen en nies en proest als de beste. Een eau de toilette gaat nog.

    Liked by 1 persoon

  6. Beauty o'clock schreef:

    De Chanel verhalen zijn zo prachtig

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: