Heerlijke koekjes bij Jules Destrooper!

Op weg naar Tilques zijn we in Lo-Reninge gestopt bij Jules Destrooper.
Sinds 2011 is het bezoekerscentrum geopend waar je je kan onderdompelen in de geschiedenis van de fabriek en hun koekjes. Ik wilde wel eens zien hoe die lekkere koekjes gemaakt werden!

jules4

Eerst wandel je door een tentoonstellingsruimte en vervolgens krijg je een film te zien over de geschiedenis en de productie. Tenslotte worden de ingrediënten in de kijker gezet en komt foodpairing aan bod.

Jules Destrooper had naast een bakkerij ook een winkel in koloniale waren waar hij o.a. specerijen uit Afrika en Azië verkocht. Hij besloot die exotische kruiden aan zijn amandelbrood toe te voegen.
In 1886 richtte hij Biscuiterie Jules Destrooper op. Gedreven door het succes van zijn amandelbrood ontwikkelde hij het recept van zijn natuurboterwafels of lukken.

Na de tweede Wereldoorlog werden dankzij nieuwe technieken de bewaartijden verlengd en kon men exporteren naar o.a. de Verenigde Staten. Door een raam konden we in de fabriek toekijken hoe de delicate koekjes ingepakt werden. De luchtdichte verpakking zorgt voor een langere houdbaarheid.

In 1986 openden ze een tweede fabriek in Ieper.
In 1999 werden ze Hofleveracier van het Belgische vorstenhuis.
In 2006 kregen ze het officiële keurmerk “streekproduct” uit de Westhoek.
In 2015 werd het bedrijf overgenomen door de familie Vandermarliere, maar de koekjes worden nog steeds volgens het geheime recept van de oprichter gebakken.

Het productgamma werd door de jaren heen fors uitgebreiden en de koekjes worden ondertussen in meer dan 75 landen verkocht. Ze worden gemaakt op basis van de beste ingrediënten: echte hoeveboter, verse eieren, bloem en suiker. Er worden geen bewaarmiddelen, kleur- of kunstmatige smaakstoffen aan toegevoegd.

Foodpairing  is belangrijk bij Jules Destrooper.  Ze gebruiken het niet alleen voor hun recepten, maar maken er ook gebruik van bij de ontwikkeling van nieuwe producten.
Twee ideetjes die ik zeker eens wil proberen:
amandelbrood, mozarella, gandaham
gemberkoekje, gerookte zalm, zure room en lompviseitjes
Je kan er zelfs demonstraties en workshops volgen!

Na de rondleiding werd ons nog een koffietje met lekkere koekjes aangeboden. Bij het verlaten van het bezoekerscentrum kochten we in het winkeltje uiteraard koekjes maar ook speculoospasta. Ik wist trouwens niet dat Jules Destrooper dat had!

Voor mij was het een namiddag vol nostalgie, een terugkeer naar mijn kindertijd. Mijn vader was banketbakker en ik herkende een aantal zaken die ook in onze bakkerij aanwezig waren. Je kan je dus wel voorstellen dat ik het een heel interessante en leuke namiddag vond!

Het bezoekerscentrum is open van dinsdag tem zaterdag.
De inkomprijs bedraagt 5 euro.

11 thoughts on “Heerlijke koekjes bij Jules Destrooper!

  1. kool-family schreef:

    Super idee voor een daguitstap. Mijn man eet altijd de amandelbroodkoekjes en ik de boterwafels en het lijkt me wel leuk het verhaal achter onze lievelingskoekjes te ontdekken.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik associeer die koekjes altijd met de eindejaarsperiode.
    Leuke uitstap, voor ons niet eens zo ver. Ik noteer het aan de binnenkant van mijn schedel.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik ben dol op de koekjes van De Strooper en ik koop meestal een hele reeks kleinere doosjes , zo kan ik lekker snoepen in mijn eentje en krijgen ze geen kans om oud te worden. De kleinkinderen grijpen dikwijls naar zo’n klein doosje als ze zin hebben om koekjes te eten 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Flavie schreef:

    Een leuk ideetje om eens te doen.

    Liked by 1 persoon

  5. […] dat we bij ons vertrek de koekjesfabriek van Jules Destrooper in Lo-Reninge hebben bezocht (want hoe moesten we onze drie dagen anders […]

    Like

  6. Jules Destrooper schreef:

    Blij dat jullie het leuk vonden in ons bezoekerscentrum 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

