Mijn jaarlijks bezoek aan de dermatoloog

Ieder jaar breng ik, net als aan de tandarts, ook een bezoek aan de dermatoloog. Vroeger gingen mensen er enkel naartoe als er iets mis was, nu gebeurt dat vaak preventief of gewoon voor advies. Zo ook bij mij.

In mijn jeugd lag ik soms een ganse dag in de zon zonder bescherming. Dat was toen niet zo ongewoon, nu kan je je dat niet meer voorstellen. Ik smeerde me wel in vooraleer ik ging zonnen, niet om te beschermen maar om mooi te bruinen. De blauwe doos Nivea was mijn beste vriend, van niets werd je immers zo mooi bruin… en dat was wat ik toen wilde.

Ondertussen is mijn smeergedrag enorm veranderd! Ik gebruik vanaf maart tot november altijd een dagcrème met een hoge SPF en in mijn handtas zit een zonnecrème die ik veelvuldig gebruik. Toch besef ik maar al te goed dat ik de klok niet kan terug draaien en daarom laat ik me ieder jaar controleren.

Voor de tiende keer wordt Euromelanoma georganiseerd. Op 11 mei kan je je huid gratis laten onderzoeken op huidkanker door een dermatoloog. Hiervoor kan je via deze link een afspraak maken.

In mijn gelaat heb ik enkele pigmentvlekken. Tevergeefs heb ik al verschillende crèmes en serums geprobeerd. De dokter vertelde me dat pigmentvlekken meestal enkel te verwijderen zijn met de laser. Daarvoor moet ik wachten tot de winter omdat ik na de behandeling de zon twee maanden volledig moet vermijden. Door een goede dagcrème te gebruiken heb ik wel de indruk dat er geen nieuwe vlekjes bijkomen.

Ik vroeg of de zonnecrème die ik gebruik goed was en dat bleek het geval te zijn. Het is wel belangrijk om meer dan één keer per dag te smeren. De meeste zonnecrèmes die bij de apotheker worden verkocht, hebben gelijkaardige zonnefilters en zijn goed.

derma

Een andere vraag was ook om een goede dag- en nachtcrème.
Als dagcrème werd het Louis Widmer: Emulsion Hydro-active UV 30. Deze zou intensief beschermen, verzorgen en hydrateren, verouderingsverschijnselen en pigmentvlekken voorkomen.
Als nachtcrème adviseerde dokter Swimberghe mij Physiolift van Avène, een regenererende gladstrijkende nachtbalsem, die wekt tegen rimpels, huidverslapping en valer wordende teint.

Verder had ik ook nog enkele wratjes, waarvan er een aantal bevroren werden en een aantal werden afgeknipt, klinkt gruwelijk, maar het was niet zo erg.

Na deze jaarlijkse consultatie ga ik gerustgesteld en opgekuist 🙂 naar huis met een aantal nieuwe tips!

Gaan jullie ook jaarlijks naar een dermatoloog?

 

 

 

 

 

20 thoughts on “Mijn jaarlijks bezoek aan de dermatoloog

  1. tinyblogt schreef:

    Awel nee, tot nu toe niet. Maar een vriendin bemerkte enkele vlekjes op mijn rug en vroeg me of ik die laat controleren. Niet dus. Alarmerend zal het wel niet zijn, maar die vlekjes zaten er vroeger niet… Dus wie weet is het geen slecht idee dat ik daar toch eens een afspraak mee maak. Een vriend van mij is overleden aan huidkanker, daarom ben ik ook wel angstiger geworden.

    Liked by 1 persoon

    • sandravda schreef:

      Ik deed het vroeger ook niet tot bij mijn man een kwaadaardig vlekje werd geconstateerd. Omdat hij er heel vlug bij was, is het gewoon kunnen bevroren worden. Nu laten we ons elk jaar controleren, een kleine moeite

      Liked by 1 persoon

  2. auteurcreatiefbloggen schreef:

    Ik zou het eigenlijk moeten doen, maar zie er tegenop. En stel het dus telkens uit. Bedankt om het onder de aandacht te brengen en voor de interessante tips!

    Liked by 1 persoon

  3. wannderful schreef:

    Ik zou het eigenlijk moeten doen. Maar ik zie er tegenop en stel het dus uit. Bedankt voor het in herinnering brengen en voor de tips!

    Liked by 1 persoon

  4. Mrs. Brubeck schreef:

    Zo belangrijk! Bij mijn man is een paar weken geleden een plekje weggesneden waarvan achteraf bleek dat het slecht was! Hij ging al om de 2 jaar op controle.
    Zo zie je maar.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ben er nog nooit geweest. Misschien geen slecht idee om er toch maar eens een punt van te maken…

    Liked by 1 persoon

  6. Samaja schreef:

    Ik ben alleen nog maar geweest voor wratjes. Ik hou wel zelf heel goed mijn huidvlekjes in het oog. De echtgenoot heeft al twee keer eentje moeten laten weghalen en ik ben even bleek als hij, dus we moeten oppassen.

    Liked by 1 persoon

  7. Hilde schreef:

    Ik bracht enkele jaren terug ook al een bezoekje aan de dermatoloog. Een jaarlijkse gewoonte is het echter niet. Wratjes en pigmentvlekjes houd ik wel goed in het oog. Ik vind het ook heel belangrijk om me te beschermen tegen de zon want ik heb dan ook nog eens een bleke huid. Toevallig postte ik vandaag ook iets over een handcrème met UV-filter 😉 .

    Liked by 1 persoon

  8. Gezien mijn leeftijd krijg ik vooral op mijn handen en armen pigment vlekjes. Vooral tijdens de zomermaanden. Mij werd aangeraden om zonnecreme met factor 50 speciaal hiervoor te gebruiken en regelmatig in te smeren. Dat doe ik dus ook. En een paar vlekjes op mijn rug krijgen altijd de aandacht van mijn huisarts.
    Ik ben niet iemand die uren in de zon ligt en als ik al eens lang in de zon zit op mijn terras heb ik altijd een zonnehoed op en wordt er flink gesmeerd.

    Liked by 2 people

  9. Flavie schreef:

    Ik ga ook jaarlijks, soms 2x per jaar naar de dermatoloog en ook ik gebruik de producten van Avéne, er is niks beters voor mijn huid.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

