Portugal terechte winnaar van het Songfestival!

Het Songfestival is niet meer zoals vroeger toen we er echt naartoe leefden. Toch hebben ook wij zaterdag gekeken, benieuwd welk land zou winnen en hoe België het zou doen…

Portugal won voor het eerst in de geschiedenis het Songfestival! Salvador Sobral zong Amar pelos dois, een breekbare song gebracht door een fragiele zanger. Zowel de vakjury als de televoters bezorgden hem een afgetekende overwinning! Ook naar mijn mening was dit zonder twijfel het meest pakkende nummer van de hele reeks en zeker geen typisch songfestivalnummer. Na zijn overwinning zong hij het liedje opnieuw samen met zijn zus Luisa, die het geschreven heeft en het op de repetities zong. Portugal had hiervoor toestemming gevraagd en gekregen van de Songfestivalorganisatie, een voorzorgsmaatregel. Naar het schijnt moet Salvador binnenkort een zware hartoperatie ondergaan. 

Ondanks het feit dat ik “City Lights” een mooie song vind, kon Blanche me tijdens de halve finale niet echt overtuigen. Een meisje van 17 en miljoenen kijkers… niet te verwonderen dat ze erg onder de indruk was. De zenuwen namen duidelijk de overhand en dat kon ik – niet eens een echt muziekgenie 🙂 – zelfs duidelijk horen! In de grote finale deed ze het echter schitterend! Het verbaasde ons dat ze van de vakjury niet meer punten kreeg en zo strandde op een negende plaats. Dankzij het publiek stootte ze echter door naar een welverdiende vierde plaats op slechts 11 punten van nummer drie!

Van Italië had ik eigenlijk meer verwacht. Het was één van de topkandidaten,  maar misschien had dat wel meer te maken met wat er op het podium stond: een aap! Bulgarije, de benjamin van de avond, kon mij ook niet echt bekoren. Waarschijnlijk zullen jonge meisjes dit wel meer kunnen appreciëren. Moldavië bleek een onverwachte derde te zijn. Mijn dochter had hen nochtans bij de favorieten geschat. En dan was er nog de striker, die tijdens het optreden van Jamala opdook en snel van het podium werd verwijderd.

Vroeger keek bijna iedereen naar het Songfestival. Maar met de komst van de vele Oost-Europese landen verloor de liedjeswedstrijd veel van haar glans. Toch heb ik de indruk dat er een kentering op komst is. Of is dit misschien een gevolg van het feit dat België het de laatste jaren erg goed doet?

8 thoughts on “Portugal terechte winnaar van het Songfestival!

  1. Wij kunnen het geduld niet opbrengen om dit langdradige festival te volgen. Mooi lied van de winnaar, inderdaad. Kroatie vond ik ook origineel.

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja schreef:

    Ik vind het ook een terechte winnaar en een ontroerend liedje.

    Liked by 1 persoon

  3. isabelleuselli schreef:

    Ik heb regelmatig eens gezapt, want dat lange spektakel uitzweten is toch te veel van het goede:-) Ik blijf ook wel es hangen dankzij de commentaar van Peter Van de Veire die ik echt magistraal vind in die rol. En idd, een verdiende winnaar en een heel goed nummer van België!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb beide liedjes gehoord en ik vind ze van al de rest de mooiste. Ik heb het niet volgehouden om alles te beluisteren en te bekijken. De meeste hebben eigenlijk niets meer met muziek te maken. De zanger van Portugal verwoordde het mooi!

    Liked by 1 persoon

  5. Falderie schreef:

    als ik haar foto niet had gezien had ik nooit geloofd dat het een meisje was! 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

