Lezing “Margiela, de Hermès jaren”

MOMU

Op zondag 11 juni gingen we richting MoMu waar Kaat Debo, directeur van het Modemuseum, de tentoonstelling “Margiela, de Hermès jaren” een beetje kaderde.

Martin Margiela is al sinds 2008 niet meer actief in de modewereld. Toch wordt nu,15 jaar later, door verschillende ontwerpers nog vaak gerefereerd naar zijn werk bij Hermès en bij Maison Margiela. Martin heeft nog steeds goede herinneringen aan zijn tijd bij Hermès en het Franse modehuis koestert ook de jaren met Margiela. Ze verleenden dan ook graag hun medewerking voor deze tentoonstelling. De kledingstukken komen bijna allemaal van Hermès en de accessoires heeft het couturehuis opnieuw laten maken.

Margiela start in 1997 bij Hermès. De pers was verwonderd van deze toch wel vreemde combinatie. Een controversiële en experimentele ontwerper, die gekend is van zijn deconstructie en het gebruik van vintage materialen, gaat aan de slag bij een Frans klassiek luxehuis. De man die geen interviews geeft, waar geen foto’s van zijn, die zijn modellen incognito maakt,…
Midden jaren ‘70 was het wel gebruikelijk dat jonge ontwerpers artistiek directeur werden bij oudere Europese modehuizen; denk maar aan Tom Ford die Gucci nieuw leven inblies, John Galliano die eerst aan de slag ging bij Givenchy en vervolgens overstapte naar Dior.

Toen Margiela bij Hermès begon, vroeg en kreeg hij carte blanche. Het logo van de calèche vond hij niet passen bij de prêt-à-porter damescollectie. Hij wenste ook niet te werken met de befaamde Hermès carrés, prints en de vele kleuren, waar Hermès nochtans voor gekend was.

Aan de collectiestukken zou een stevig prijskaartje hangen en daarom opteerde Margiela voor een strategie voor een tijdloze garderobe:

  • met een beperkt kleurenpalet, “tonalités” genoemd
    enkel wit, grijs, bruin, zwart en in zijn laatste collecties ook oranje en rood
    zo kan je je kledij seizoen na seizoen blijven combineren
  • met een eenvoudig logo
    het logo met de calèche was oorspronkelijk bedoeld voor bagage en lederwaren en dat vond hij niet passend bij een prêt-à-porter damescollectie
    vermits Hermès stond voor Parijs werd het logo gewoon “Hermès – Paris”
  • heel comfortabel en van uitmuntende kwaliteit
  • transformeerbaar en functioneel
    een Parijse vrouw moest haar outfit snel kunnen aanpassen van haar dag- naar haar avondactiviteiten

Zijn modellen zijn ook geen professionele modellen en jonge meisjes van 16. Het zijn gewone vrouwen die hij op straat heeft gecast en wiens leeftijd schommelt tussen 20 en 50. Hij vindt het belangrijk dat ze zich goed voelen in hun vel en in de kledij die ze moeten showen. Er wordt gezegd dat ze vooraleer ze de catwalk op gaan een glaasje champagne krijgen en een complimentje van Margiela himself.

Wat ik niet wist, was dat de double-tour horlogeband oorspronkelijk van Margiela was. Ieder merk heeft dat bandje momenteel in zijn collectie. Het geeft het uurwerk een iets nonchalantere uitstraling.

De tentoonstelling heb ik nog niet bezocht, maar ik heb me ondertussen wel ingeschreven. Iedere maand wordt er één rondleiding met gids georganiseerd op zondagmiddag en één op donderdagavond waar je individueel kan voor inschrijven. De tentoonstelling loopt nog tot 27 augustus.

Na de lezing gingen we nog een hapje eten bij Mercado op de Groenplaats.

Advertenties

One thought on “Lezing “Margiela, de Hermès jaren”

  1. […] woonde ik al de lezing bij, waar Kaat Debo deze tentoonstelling kaderde, en donderdag volgde ik dan de rondleiding met […]

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: