Boekreview: De Blue Zones Methode – Dan Buettner

BLUE ZONEEen tijdje geleden leerde ik via “Open Keuken” van Sandra Bekkari “De Blue Zones” kennen. Ik was er erg door geïntrigeerd en schafte me het boek van Dan Buettner aan.

De Blue Zones zijn vijf plaatsen op de wereld waar mensen merkelijk gezond ouder worden dan elders in de wereld. Deze plaatsen zijn Ikaria (Griekenland), Okinawa (Japan), Ogliastra (Sardinië), Loma Linda (California) en Nicoya (Costa Rica).Het geheim van een lang en gezond leven zou berusten op gezonde voeding, lichte beweging, een hechte gemeenschap, een stressvrij leven en een doel hebben als je ’s morgens opstaat. Het blijkt dat de gezonde voedsel- en lifestylekeuzes die de mensen in de Blue Zones maken automatisch voortvloeien uit de omgeving.

Het boek is opgebouwd uit vier delen.
In het eerste deel maken we kennis met de verschillende Blue Zones, met hun eetgewoonten en een aantal andere factoren die er bijdragen tot een gezond en lang leven.
Deel twee werpt een blik op hoe het Blue Zones concept werd toegepast in een aantal steden. We zien dat gezondheidsgewoonten aanstekelijk werken (zijn er rondom jou veel mensen met overgewicht/rokers, dan is de kans groot dat jij dat ook hebt/doet).
In het derde deel worden er tips gegeven hoe je die regels kunt invoeren in je leven.
Het vierde deel bevat een aantal recepten.

Een aantal tips:

  • Ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een bedelaar
  • Kook thuis en reserveer uit eten gaan voor speciale gelegenheden (zo heb je controle over de ingrediënten en het vergt ook lichte activiteit)
  • Stop met eten als je voor 80% voldaan bent
  • Mensen in de Blue Zones eten niet alleen om te leven, ze leven ook om te eten. Geniet van je eten en weet dat je lichaam een herstellend vermogen bezit na af en toe een verwennerij
  • Eet meer plantaardig voedsel en maximum 2x/week vlees
  • Eet minder zuivel en suiker en maximum 3 eieren per week
  • Eet elke dag minstens 3 superfoods te kiezen uit: bonen, bladgroenten, zoete aardappel, noten, olijfolie, haver, gerst, fruit, kurkuma, groene thee of kruidenthee
  • Natuurlijke lichamelijke beweging overdag is veel beter dan ’s avonds een uur naar de sportschool te gaan
  • Richt je eigen omgeving in zodat de Blue Zones keuzes altijd de makkelijkste keuzes gaan zijn
  • Schep het eten in de keuken op en gebruik geen te grote borden
  • Vervang electrische apparaten door handmatige (vb. klopper ipv mixer)
  • Zet een schaal vers fruit op een strategische plaats
  • 8 uur slaap per nacht en een middagdutje van 30 minuten zouden ideaal zijn
  • De slaapkamer moet koel (18°), stil en donker zijn
  • Geen televisie, computer of smartphone in de slaapkamer

Wat ik vond van het boek? Eigenlijk koesterde ik erg hoge verwachtingen en bleef daardoor misschien wel een beetje op mijn honger zitten. Er stonden voor mij niet echt veel  nieuwe dingen in.  Wat ik echter zeker meeneem is meer bonen te eten want dat is iets dat bij ons niet zo vaak op tafel komt. Leuk om te lezen was dat lichte beweging overdag eigenlijk belangrijker en beter is dan een uur te gaan sporten! Gerechtjes heb ik nog niet gemaakt uit het boek want op het eerste gezicht spraken die me niet echt aan.

 

2 thoughts on “Boekreview: De Blue Zones Methode – Dan Buettner

  1. annaberg schreef:

    Ik vind het fascinerend en schreef een tijdje terug een logje over het boek Ikigai. https://annasblogeenjaarertussenuit.com/2018/06/27/ikigai/

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: