OP STAP AAN DE OPAALKUST – CALAIS

Normaal gezien gaan we rond deze periode naar het tennistoernooi Roland Garros in Parijs. Helaas konden we dit jaar geen tickets bemachtigen en daarom besloten we het over een andere boeg te gooien en enkele dagen naar Noord-Frankrijk te trekken.

Begin juni vertrokken we naar Calais, waar we nog nooit geweest waren. Het was een grijze dag en ook een vrij grauwe stad, maar gelukkig regende het niet. De wagen parkeerde ik op parking du Bassin Ouest en vandaar had ik een stadswandeling uitgestippeld die ons langs de belangrijkste plaatsen in Calais leidde.
Zo ontdekten we op Place d’Armes de ”Tour du Guet”, het oudste monument van de stad dat dateert uit de 13e eeuw en waarop de vlag van Calais wappert. Het heeft gediend als telegraafzender, als vuurtoren  en als observatiepost tijdens de eerste Wereldoorlog.
Sinds 2013 staat hier ook het beeld van de ex-president Charles de Gaulle met zijn echtgenote Yvonne. Er is altijd een sterke band geweest tussen Calais en de Gaulle. Hij werd geboren in Rijsel (1890) en leerde in 1920 de 10 jaar jongere Yvonne Vendroux kennen, wiens vader een bekende man was in Calais. Ze zijn er getrouwd, kregen drie kinderen maar hebben nooit in Calais gewoond.

Een beetje verder, op de Place du Soldat Inconnu, zien we het stadhuis dat volgens velen één van de mooiste van Frankrijk is. Het werd gebouwd in Neo-Vlaamse en Renaissance stijl tussen 1911 en 1924. In Calais is men volop bezig met de voorbereidingen voor de Olympische Spelen, wat merkbaar is op het plein voor het stadhuis. Daar staat ook het bronzen meesterwerk van Rodin, “Les 6 Bourgeois de Calais”(1888). Van dit kunstwerk zijn er twaalf gegoten en de anderen kan je bewonderen in oa Musée Rodin (Parijs) en Victoria Tower Gardens (Londen). Tijdens de 100-jarige oorlog werd Calais door hongersnood gedwongen zich over te geven. Zes voorname burgers met de strop reeds om hun nek, gingen de sleutels van de stad aan de Engelse koning Edward III geven in ruil voor het sparen van de stad en de inwoners (1347). Edward’s vrouw smeekte hem hen te laten leven, wat uiteindelijk gebeurde, maar Calais bleef nog wel 200 jaar Engels grondgebied.

Na de lunch bij het Italiaanse restaurant Le Milano trokken we richting kust waar we de grote schepen van en naar Groot-Brittannië zagen aankomen en vertrekken.
Een ritje op “De Draak van Calais” lieten we aan ons voorbij gaan. De dagen ervoor was het niet duidelijk of het droog zou zijn en daarom had ik geen kaartjes besteld.
We passeerden het beeld van Tom Souville (1777-1839), een kaper en eveneens de man die aan de basis lag van de eerste officiële reddingsboot van Calais. Hij raakte bekend om het feit dat hij drenkelingen redden belangrijker vond dan buit binnenhalen! Zo kwamen we bij Fort Risban dat door de eeuwen heen vaak verbouwd werd. Edward III richtte het op om de bevoorrading van overzee te beletten en zo de bevolking uit te hongeren (zie ook “de 6 burgers van Calais”).

Ik ben blij dat ik Calais bezocht heb, maar vermoedelijk zal ik niet snel terugkeren want ik vond het niet echt een aangename stad. De tweede dag van onze trip bezochten we Boulogne-sur-Mer, Cap Blanc Nez en Cap Gris Nez (waarover binnenkort wat meer) en onze laatste dag brachten we door in Rijsel.

37 thoughts on “OP STAP AAN DE OPAALKUST – CALAIS

  1. MyriamC schreef:

    Calais ken ik alleen van de lange wachtrijen voor de boot naar Dover, vele jaren geleden.

    Boulogne, de Caps en Lille zijn mij wel bekend.

    Geliked door 1 persoon

  2. Neeltje schreef:

    Je bent er in ieder geval geweest. Het grijze grauwe heeft misschien ook een rol gespeeld hebben.
    Ik ken Calais niet – behalve van de overtocht naar Dover – maar als ik deze weetjes eerder had geweten was ik misschien toch een dagdeel eerder gegaan om even Calais in te gaan.
    Mooi dat beeld van De Gaulle … was toch een indrukwekkende man vond ik altijd.

    Geliked door 1 persoon

  3. Flavie schreef:

    Calais spreekt ons niet echt aan… Boulogne-sur-Mer, Cap Blanc Nez en Cap Gris Nez… daar zijn we wel al geweest.

    Geliked door 1 persoon

  4. Kim schreef:

    Nog nooit aan de Opaalkust geweest, maar het spreekt me zeker aan. 🙂

    Geliked door 1 persoon

  5. rietepietz schreef:

    Dat ik niet zo reislustig ben is in dit geval dus helemaal niet zo erg, niets gemist dat niet met de foto’s goed gemaakt kan worden.

    Geliked door 1 persoon

  6. Het stadhuis ziet er zeker mooi uit! Verder zou het mij inderdaad ook niet zo trekken.

    Geliked door 1 persoon

  7. Calais, zogezegd een stad met geschiedenis door de geografische ligging en de daarmee gepaard gaande oorlogen om die plaats. Maar het beeld van Rodin maakt wel iets goed.

    Geliked door 1 persoon

  8. Koen schreef:

    Ik ben door de jaren heen vaker in die buurt geweest. Vroeger met mijn ouders, later op schoolreis en nog later met mijn eigen gezin en twee jaar geleden op bezoek bij mijn dochter en kleindochters die er vakantie vierden.

    Ik herinner me ook een stadswandeling in Calais (dat erg Brits aandoet) en een hotelkamer die kleiner was dan een schoendoos.

    Geliked door 1 persoon

  9. Tessa schreef:

    Wat een prachtige omgeving is dit. Ik ben met grote regelmaat en met hoge snelheid door Calais gereden met de Eurostar naar London

    Geliked door 1 persoon

  10. kolibrie schreef:

    Heel mooie beelden.

    Geliked door 1 persoon

  11. Linda schrijft 't op schreef:

    Wat jammer dat je dit keer geen ticket kon bemachtigen voor het grote tennistoernooi, gelukkig had je wel een leuk uitstapje.

    Geliked door 1 persoon

  12. bookstamel schreef:

    Als ik je foto’s bekijk en je verslag lees denk ik niet dat dit een stad is die ik snel zou bezoeken! Wat is je favoriete stad.

    Geliked door 1 persoon

    • sandra schreef:

      Dat snap ik helemaal, ik zal er ook niet opnieuw naartoe gaan zoals naar Rijsel waar we onze laatste dag doorbrachten. Dat is een stad waar we enkele keren per jaar naartoe gaan

      Like

  13. Claire schreef:

    Wat jammer dat de stad niet helemaal bij jullie paste! Ik vind de beelden wel prachtig.

    Geliked door 1 persoon

  14. Nicole Orriëns schreef:

    Ik vind dat standbeeld zo mooi. De mevrouw heeft iets nuffigs, dat ik leuk vind : )

    Geliked door 1 persoon

  15. www.jouvence.nl schreef:

    Ik ben nog nooit in Calais geweest en denk ook niet dat ik er snel zal komen. Ken het vooral van het vluchtelingenkamp en al het gedoe eromheen.

    Geliked door 1 persoon

  16. Ik ben dol op Frankrijk, maar ik ben nooit in Calais geweest. Bedankt voor de mooie foto’s ☻

    Geliked door 1 persoon

  17. Hilde schreef:

    Het beeld van Rodin herkende ik meteen (nog voor ik jouw tekst doornam 😊). Het geeft een idee hoe het er daar uitziet, al zou het me niet meteen aanspreken. Dat het stadhuis wel veel bewondering krijgt, begrijp ik dan weer wel.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie