Boshyacinten in het Hallerbos

In de media had ik de mooie beelden van het paarse bloementapijt al vaak voorbij zien komen. Deze toenemende aandacht maakt van het Hallerbos de bekendste plek van Vlaanderen om naar boshyacinten te gaan kijken. Duizenden toeristen van over de ganse wereld zouden er jaarlijks naartoe trekken en vorige week dinsdag kwam ik zelfs een aantal groepen Japanners tegen!

Boshyacinten of wilde hyacinten worden door de Hallenaars ook wel “snottebellen” genoemd omdat er slijm uit de stengel loopt. De Engelse benaming “bluebells” vind ik veel mooier klinken. Het Hallerbos is momenteel 542 ha groot en behoort toe aan de Belgische staat. Naast de boshyacinten kan je er ook nog heel wat andere flora en fauna spotten.

In de Griekse mythologie werd de hyacint vernoemd naar de jonge prins Hyacinthus, die werd bemind door de God Apollo. Tijdens een partijtje discuswerpen wordt Hyacinthus dodelijk getroffen en zijn hoofd zou aan zijn lichaam blijven bengelen als een geknakte bloem. Volgens een andere legende zou het bloed van de stervende prins op het gras beland zijn, waarna er op die plaats een paarse bloem verschijnt.

De bloeiperiode van de boshyacint verschilt van jaar tot jaar, maar de tweede helft van april zou ideaal zijn. Dinsdag beloofde een mooie dag te worden en dat was dus het geschikte moment om er eindelijk eens naartoe te gaan. Wat was ik benieuwd en wat waren mijn verwachtingen hoog gespannen. Ik had immers al gelezen over feeërieke en magische beelden, een echt sprookjestafereel,….

Het is voor mij wel eventjes rijden want ik moet helaas de files op de Brusselse ring trotseren. Thuis had ik gezien dat ik mijn wagen best parkeerde op parking 1 aan de Hogebermweg want daar start een gemarkeerde hyacintenwandeling van 4.8 km. De laatste weken heeft het enorm veel geregend en daarom lagen zowel de parkeerplaatsen als de bospaden er heel modderig bij. Hier had ik niet echt bij stil gestaan, anders had ik een paar extra schoenen meegenomen.
In het weekend zou het enorm druk zijn maar op een dinsdagvoormiddag was het gelukkig vrij rustig. De wandelpaden zijn afgespannen met touwen om ervoor te zorgen dat bezoekers geen bloemen vertrappelen of plukken. Als je op een bloembol trapt, duurt het immers vijf jaar alvorens er opnieuw een hyacint groeit.

Het was een prachtige dag en een mooie wandeling  tussen de paarse bloemetjes. Toch had ik er meer van verwacht, maar waarschijnlijk lagen mijn verwachtingen veel te hoog🙈 Of was het door het slechte voorjaar dat de boshyacinten niet zo mooi waren als andere jaren? Of zijn ze misschien al gewoon op hun retour… Ik weet het niet, maar ik ben wel erg blij dat ik ze eindelijk gezien heb! Verder sluit ik ook niet uit dat ik er nog eens naartoe ga als ik in de buurt ben, maar speciaal naar Halle rijden, zal ik niet meer doen.

34 thoughts on “Boshyacinten in het Hallerbos

  1. omabaard schreef:

    Vorig jaar waren wij er ook. Op een stille voormiddag zonder massa’s toeristen. Ik vond het indrukwekkend. Ik las onlangs dat ze dit jaar minder uitbundig zijn door de vele regen?

    Geliked door 2 people

  2. MyriamC schreef:

    Wij reden er vroeger ook speciaal voor naar het Hallerbos. Toen waren de wandelpaden niet afgespannen. Of misschien was het een ander deel van het bos, kan ook. Ik herinner me dat wij parkeerden in Dworp … moest altijd aan Urbanus denken die daar woont.

    Geliked door 1 persoon

  3. Neeltje schreef:

    Prachtig zo’n veld met boshyacinten.
    Leuk ook de mythe er achter te lezen.

    Geliked door 1 persoon

  4. Neneh schreef:

    Wat mooi! Al vind ik de Griekse mythe van de jonge prins Hyacinthus wel een tikkeltje tragisch.

    Geliked door 1 persoon

  5. rietepietz schreef:

    Er zit natuurlijk ook veel groen aan de planten ,ook daardoor wordt het blwua wat getemperd. Maat het is altijd prachtig wanneer je erop de juiste tijd bent. Ik kwam er dit jaar niet aan toe maar in Den Haag, tegen kijkduin aan, is ook een hyacintenbos waar ik graag even een kijkje ga nemen.

    Geliked door 1 persoon

  6. Een paar jaar geleden waren wij op vakantie in de omgeving van Ronse ( ellezelle )en daar waren er in de omgeving bossen die qua bloemen en kleur het Hallerbos ver overtroffen.

    Geliked door 1 persoon

    • sandra schreef:

      Ja, ik heb de laatste tijd al vaak gehoord van plaatsen waar het mooier en vaak ook rustiger is dan het Hallerbos. Het succes heeft ook een andere kant…

      Like

  7. bookstamel schreef:

    Ik vind het er prachtig uit zien! Maar stinken ze net zo erg als de huis tuin en keuken variant? Want dan blijf ik er toch liever wat verder vandaan

    Geliked door 1 persoon

  8. Claire schreef:

    Wauw prachtig! Ik wordt zo blij van al die mooie bloemen. De lente is ook echt mijn favoriete seizoen.

    Geliked door 1 persoon

  9. Linda Swinkels schreef:

    Wat een mooi plekje, ik houd van bloeiende natuur en helemaal van boshyacinten.

    Geliked door 1 persoon

  10. www.jouvence.nl schreef:

    Jammer dat het niet voldeed aan je verwachtingen, ik vind de foto’s in ieder geval wel erg mooi geworden!

    Geliked door 1 persoon

  11. Irene schreef:

    Wow ik wist niet dat het vijf jaar duurt voor een nieuwe bloem groeit, maar dat verklaart wel waarom ze in onze tuin ineens heel aanwezig zijn (sinds vorig jaar) en de jaren daarvoor totaal niet. We hebben toen we verhuisden de tuin helemaal leeg gemaakt dachten we.

    In mijn tuin vind ik ze héél leuk! Misschien is het Hallerbos mooier op foto dan in het echt? 🙂

    Geliked door 1 persoon

  12. Tessa schreef:

    Het Hallerbos ziet er echt prachtig uit met al die boshyacinten. Ruiken ze ook zo heftig?

    Geliked door 1 persoon

  13. Hilde schreef:

    Het Hallerbos is inderdaad de meest bekende plek voor de ‘snottebellekes’ ;-). Dit jaar bloeiden ze vroeger dan andere jaren. Wij hebben het geluk, dat er ook zo’n bos met blauwe tapijtjes is, zo’n 30 minuten van waar wij wonen. Ik zou er ook niet speciaal voor naar het Hallerbos rijden.

    Geliked door 1 persoon

  14. Forever38.com schreef:

    Jammer dat het tegenviel ! Ik had eerlijk gezegd nog nooit van gehoord van het Hallerbos

    Geliked door 1 persoon

  15. Flavie schreef:

    Wij zijn er nog nooit geweest, hebben wat schrik van de drukte. We gaan graag wandelen waar het rustig is.
    Onlangs kwamen we heel toevallig ook een groot stuk vol met boshyacinten tegen… mooi om te zien.

    Geliked door 1 persoon

    • sandra schreef:

      Ja dat was de reden dat ik op een doordeweekse voormiddag ben gegaan en toen viel het goed mee. Tegen de tijd dat ik terugkeerde, was het al veel drukker

      Like

Plaats een reactie