ABBA 1974-2024 : From WATERLOO to the WORLD

Volgend weekend vindt het jaarlijkse Eurovisiesongfestival plaats dat 50 jaar geleden, op 6 april 1974 in Brighton, gewonnen werd door ABBA met het nummer Waterloo! Vroeger keek ik er elk jaar naar en was ik een grote ABBA-fan. Daarom reed ik vorige week naar “Het Domein van de Slag bij Waterloo 1815”, dat niet in Waterloo ligt maar in de Waals-Brabantse buurgemeente Braine L’Alleud (Eigenbrakel in het Nederlands). Sinds 23 september kan je er de tentoonstelling “ABBA 1974 – 2024 : From WATERLOO to the World” bezoeken. Aanvankelijk zou deze expo lopen tot 18 mei, maar wegens groot succes werd ze net verlengd tot 1 september.
Ik kocht enkel een ticket voor de ABBA-tentoonstelling (16 euro) en kon daarmee ook het “Panorama” en de “Butte du Lion” bezoeken. Wil je het ganse museum bekijken, dan betaal je 26 euro.

De naam ABBA is gevormd met de eerste letter van de voornamen van het Zweedse viertal: Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson en Anni-Frid Lyngstad. In deze expo word je volledig ondergedompeld in hun muzikale en visuele wereld. Er wordt gestart met een jeugdfoto van elk van de groepsleden en wat informatie vanaf hun geboorte tot het begin van ABBA. De tentoonstelling eindigt met eveneens vier foto’s waarin ze terugblikken op hun carrière. Een aantal belangrijke personen komen ook aan bod; zo zien we o.a. manager Stig Anderson, Inger Svenneke (ontwerpster van de outfits die ze droegen bij het nummer Waterloo en die elk maar 50 euro kostten) en Lasse Hallström (die promofilmpjes voor hen maakte alvorens naar Hollywood te gaan om te werken met oa Julia Roberts en Leonardo Di Caprio). De extravagante kledij die je in de tentoonstelling ziet, werd nagemaakt door de Zwitserse ontwerper Richard Gyver. Gedurende de hele expo word je ondergedompeld in de bekende ABBA songs en op het einde kan je zelfs dansen in een speciale ruimte op hun nummers!

In 1973 namen ze met het nummer Ring Ring deel aan het Melodifestivalen (Zweedse preselectie voor het Eurovisiesongfestival) maar het werd geen succes. Het jaar erna lukte het wel met Waterloo, waarvan meer dan 6 miljoen exemplaren werden verkocht. Het was de eerste van een reeks wereldhits die van ABBA één van de populairste groepen uit de jaren ’70 zou maken.
Tussen 1992 en 2010 zagen we een revival met het verzamelalbum ABBA Gold. Vele internationale sterren brachten een ode aan de Zweedse band en ook speelfilms Mamma Mia! en Mamma Mia! Here We Go Again met Meryl Streep, Pierce Brosnan en Colin Firth in de hoofdrollen, deden het erg goed.

Sinds mei 2022 treedt ABBA elke avond op in de ABBA Arena in Londen in de vorm van digitale avatars. Daarvoor moesten ze in 2020, gekleed in sensorpakken, hun grootste hits nog een aantal keren zingen in een filmstudio in Stockholm. Daarna werd het gedigitaliseerd en getransformeerd in ABBAtars.

Wat heb ik genoten van deze geweldige tentoonstelling, ze katapulteerde me terug naar mijn jonge jaren. De expo belicht in chronologische volgorde hun carrière met op de achtergrond de gekende ABBA songs. Op sommige plaatsen kan je ook bepaalde nummers beluisteren aan de hand van een telefoon (Ring Ring – zie foto) of met een koptelefoon. Daarnaast zijn er ook een aantal filmfragmenten te bekijken.
Nadien ging ik nog even een kijkje nemen in het “Panorama”. De 226 trappen naar de “Leeuw” liet ik aan mij voorbijgaan en stelde mij tevreden met het uitzicht op de heuvel en de leeuw.
Ondertussen had ik honger gekregen en in brasserie Le Bivouac serveerden ze “Special ABBA wattbullar” of gehaktballetjes met huisgemaakte saus, veenbessen en frietjes, helemaal om in de sfeer te blijven.

Domaine de la Bataille, Route du Lion 1815, 1420 Braine-L’Alleud (Eigenbrakel)
Alle informerende teksten zijn in het Frans, Nederlands en Engels
16 euro (Museumpas niet geldig)

20 thoughts on “ABBA 1974-2024 : From WATERLOO to the WORLD

  1. Neeltje schreef:

    Wat een ongelooflijk leuk uitstapje.
    Helaas voor mij te ver weg maar ben al blij met jouw blog.

    Geliked door 1 persoon

  2. MyriamC schreef:

    Dat lijkt me echt wel de moeite. Mooie uitstap!

    Geliked door 1 persoon

  3. Flavie schreef:

    Een leuk uitstapje!

    Geliked door 1 persoon

  4. Hilde schreef:

    Dat zag er een leuke uitstap uit die jou weer heerlijk heeft terug gekatapulteerd naar jouw tijd. Zowel ikzelf als m’n dochter horen Abba graag. Het is een tijdloze band, die door velen wordt gesmaakt zowel -jong als oud. Leuk weetje, dat de expo nu is verlengd tot september.

    Geliked door 1 persoon

  5. Alweer 50 jaar geleden, dat Waterloo. Ik kan ’t me bijna niet voorstellen! De tentoonstelling ga ik niet bezoeken, het liedje blijft natuurlijk altijd direct herkenbaar. Klein verschilletje trouwens met de songs van nu op het Songfestival. Voor mij niet iets om voor thuis te blijven.

    Geliked door 1 persoon

  6. Claire schreef:

    het klinkt als een heerlijk dagje uit! Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad en geïnspireerd zijn geraakt

    Geliked door 1 persoon

  7. Ontzettend leuke tentoonstelling lijkt me! Echt bijzonder hoe groots ABBA is geworden na het winnen van het songfestival. Ik word nog steeds blij van hun muziek!

    Geliked door 1 persoon

  8. Tessa schreef:

    Als muziekliefhebber is dit een tentoonstelling die mij zeer aanspreekt. Helaas is het te ver weg voor mij

    Geliked door 1 persoon

  9. rietepietz schreef:

    Er as hier een jaar of twee geleden een TV serie waarin het muzikale leven van ABBA met alle mensen er omheen uitgeplozen werd. Zonder ABBA mensen , die lieten zich niet verleiden tot medewerking.
    Hun Waterloo vond ik niet zo’n heel geweldig nummer maar later maakte maakten ze echt wel verschil in de popwereld. Hin muziek voegde wel iets toe.
    Toch heb ik niet één muziekdrager van ze in huis, maar altijd leuk om iets van ze horen op de radio.

    Geliked door 1 persoon

    • sandra schreef:

      Vroeger had ik al hun platen, maar weet eigenlijk niet waar die gebleven zijn. Hier in Vlaanderen is een tweedelig programma op televisie geweest naar aanleiding van hun overwinning 50 jaar geleden

      Like

  10. Linda Swinkels schreef:

    Wat een leik uitje, rond de periode van het Songfestival, ABBA blijft tijdloos.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie