Mijn eerste keer Maastricht

IMG_20151030_174908Vrijdag heb ik samen met mijn vriendin Diana voor de eerste keer Maastricht bezocht: wat een leuke en gezellige stad! Ik had gelezen dat je er naast flaneren en shoppen ook een forse portie geschiedenis en cultuur kan opsnuiven, maar dat lieten we deze eerste keer aan ons voorbijgaan.

Maastricht was voor mij ook wel een aparte stad: de dames zijn er – naar mijn mening –  mooier gekleed dan in de rest van Nederland. Er zijn shops voor ieders smaak en voor ieders budget. Je vindt er naast de grote winkelketens ook de exclusievere merken. Er zijn verschillende leuke wijken, maar in het Stokstraatkwartier vind je de meeste exclusieve boetiekjes.

IMG_20151030_165810IMG_20151030_154204

Wat mij enorm opviel waren de dubbele naambordjes: bovenaan in het ‘gewoon’ Nederlands en daaronder in het Maastrichts. Soms is het een exacte ‘vertaling’ naar het plaatselijke dialect, soms gaat het om een specifieke naam die de locals aan de straat of het plein toekenden.

Naast shoppingstad is Maastricht ook gekend om zijn Bourgondisch karakter. Wij hebben ’s middags heerlijk geluncht in eetcafé De Lanteern: een gezellige bistro waar je zowel binnen als buiten kan vertoeven. Bovendien is het er – net zoals op de meeste plaatsen in Nederland –  veel goedkoper dan bij ons in België! De Lanteern is gelegen aan het Onze Lieve Vrouweplein. Dit plein is zonder twijfel één van de gezelligste pleintjes van de stad: het is niet te groot, volledig autovrij en staat vol met terrassen en lindebomen. Het werd genoemd naar de Onze Lieve Vrouwebasiliek die er staat, een romaanse kerk uit de 10e eeuw.

Maastricht is mij zeer goed bevallen en ik ga zeker nog een keertje terug.

Geef een reactie

